Dr. Mona El Sawaf
Lecturer
Psychology Staff Room, Bld 13

Dr. El Sawaf got her PhD from the Faculty of Education, Glasgow University, Scotland in 2007. She works as an educational psychology lecturer in Ain Shams University. Currently, she works in the British University in Egypt (BUE). She is also an adjunct staff member at the psychology department in the American University in Cairo (AUC). She is a certified trainer form the AUC. Dr. El Sawaf has been training university staff members, teachers, special needs specialists, parents and students. She also provides counseling sessions for university students and staff. She worked for years in the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education (NAQAAE) co-authoring many manuals. She co-supervises a number of MSc, MEd, and PhD research projects. She participated in many national and international workshops and conferences.

Education

Doctorate of Philosophy in Educational Psychology

Faculty of Education, Glasgow University, Scotland, United Kingdom, June 2007

 

Special Diploma in Education and Psychology

Women’s College for Science, Arts and Education, Ain Shams University, Cairo, Egypt, September 1999

 

BEd Degree

Women’s College for Science, Arts and Education, Ain Shams University, Cairo, Egypt, May 1997

Research Interests

Cognitive, educational and positive psychology related topics on: working memory, encoding, quality of life, forgiveness, epistemic beliefs, bullying, assessment and teacher training.

Journal Articles

El Sawaf, M. (in press). Initial teacher education in early childhood in Egypt: A review. Bloomsbury Education and Childhood Studies. London.

نهى محمود عبد الغفار ، ماجى وليم، محمود منسى، منى الصواف، (2018). التفكير الجانبى وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى طلاب الجامعة. مجلة البحث العلمى في التربية كلية البنات جامعة عين شمس.

غادة عبد الجواد، منى الصواف، ماجى وليم، (2016). العلاقة بين سعة الذاكرة العاملة ومستويات تشفير المعلومات والفهم القرائي لدى طالبات المرحلة الجامعة. مجلة البحث العلمى في التربية كلية البنات جامعة عين شمس. (15). الجزء الثالث(ب).

أمل حسن على، عواطف شوكت، ماجى وليم، منى الصواف، (2013). بعض الخصائص الوجدانية والإجتماعية لدى ضعاف السمع بالمراحل الدراسية: دراسة ارتقائية نمائية مقارنة. مجلة البحث العلمى في التربية كلية البنات جامعة عين شمس. (14).

نائلة فائق، شاهيناز عبد الهادى، سحر علام، سحر الشعراوى، هبه سرى، منى الصواف، رباب سيف، (2013). جودة الحياة لدى طالبات كلية البنات: دراسة إستطلاعية/مسحية. المجلة المصرية للدراسات النفسية. 23 (80). 398: 465.

منى الصواف، (2010). كيف أنمي في طفلي النفاذ للآخر والتعاطف معه. المركز القومي لثقافة الطفل، المجلس الأعلى للثقافة، وزارة الثقافة، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

Lopez, S. J., & Snyder, C. R. (Eds.). (2013). Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures.(El Asar, S., Sherif, N., El Said, A., Saree, O., Shawky, M., Khalil, A., Sery, H., El Sawaf, M, (Trans.) .Cairo, National Centre for Translation (Original work published 2003). Chapters on Wisdom, Gratitude, and Forgiveness

El Sawaf, M. (2010). Egyptian and Scottish Teachers’ Perceptions of Educational Change: A Tale of Two Cultures, The Second International Conference "The Arab-Western Dialogue: Diversity or Divergence unto Harmony?" Suzan Mubarak Cultural Center, Minia University, Arab Republic of Egypt.

El Sawaf, M. (2009). Do the Different Routes into Teaching Result in Different Educational Beliefs Framework? A Tale of Two Cultures. Paper presented at the 16th International Conference on Learning, Barcelona, Spain.

El Sawaf, M. (2007). Educational Beliefs Development with Pre- and In-Service Teachers Using Perry’s Model: A Cross-Cultural Study. Unpublished Doctor of Philosophy, University of Glasgow, Glasgow. Available at: http://theses.gla.ac.uk/4465/1/2007El-SawafPhD.pdf

University Groups
Modules
Developmental Psychology, Psychology of learning, Social psychology, The psychology of the exceptional child, and The psychology of children with special needs.